Grigore Leşe - "Noi, românii, ne regăsim cel mai bine în cultura tradiţională. Aşa e firea noastră!" Dar ne mai cunoaştem oare cultura, istoria, valorile? Putem distinge realitatea actuală prin ceaţa dezinformării permanente ce ne înconjoară? Dacă nu, avem mereu o a doua şansă, totul e să vrem să aflăm.

Blog despre noi Headline Animator

joi, 6 ianuarie 2011

Povestea Schengen a Romaniei

Asa arata politica externa a Romaniei :)))
...da` cata abilitate in atingerea scopurilor pe termen lung (cucerirea fetei in filmuletul de mai jos :)) , si cata atitudine ferma si coerenta, ce argumente si dispute verbale :)), cat "profesionalism" in uniforma (orice fel de uniforma, ca-s doua tipuri cel putin ;))



Romania – Uniunea Europeana (UE) si povestea Schengen

Introducere:

Cererea oficiala de aderare a Romaniei la UE a fost depusa in anul 1995, fiind a treia tara din cele 10 care si-au depus oficial cererea de aderare: Ungaria, Polonia, Slovacia, Letonia, Estonia, Lituania, Bulgaria, Cehia, si Slovacia. Stim deja ca noi si bulgarii n-am fost acceptati o data cu celelalte tari in 2005…fiind lasati pentru “tura a doua” din 2007.
La 01 ianuarie 2007, Romania a aderat la UE si a intrat intr-o noua etapa - pregatirea aderarii la spatiul Schengen, cu termen martie 2011 (alaturi de sora Bulgaria, bineinteles).

Ce inseamna insa Schengen-ul asta? De ce ne-am dorit sa facem parte din el…cand state precum Marea Britanie si Irlanda au cerut si obtinut o clauza speciala ce le permite sa ramana pe termen nelimitat in afara spatiului Schengen? Adica ele nu vor sa le calce picior de “european” in teritoriu fara control vamal strict, in cazul romanilor nici macar pentru lucru nu e “liber accesul” (nu mai comentez ca nu doresc sa adere la “moneda unica” Euro).

Ei bine, aderarea la spatiul Schengen are ca efect ridicarea controalelor la frontierele interne ale viitoarelor state membre Schengen, fiind creata o singura frontiera externa, unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare in materie de vize, migratie, azil, precum si masuri referitoare la cooperarea politieneasca, judiciara sau vamala.

Calitatea vietii romanilor si bulgarilor nu se va imbunatati dupa accederea in spatiul Schengen, dar faptul ca vor trece granita terestra fara sa mai opreasca masina este de natura sa mai elimine o parte din complexele de cetateni europeni de mana a doua…pare-se. Beneficii reale si morale ar avea ungurii ultranationalisti care ar simtii ca pasesc in Transilvania noastra, ca la ei acasa, fara granita, fara justificare...
:) Noi in schimb vom avea de protejat uniunea de romanii din dreapta Prutului aka Moldoveni.

Intriga:

Eeeii…si cum ii sade bine romanului acesta s-a pregatit pentru aderare, primenindu-se si dotandu-se conform cerintelor tehnice si nu numai. Am cumparat tehnica militara de supraveghere a granitelor, tot soiul de dotari specifice si am efectuat (macar de ochii lumii) instructajul personalului implicat.

Insa…au aparut probleme total “neasteptate” din punctul de vedere al diplomatiei romanesti (si al SIE !?). Spun neasteptate, intrucat atunci cand te astepti, prevezi reactii, iti gandesti o politica de contracarare, de preintampinare si in final diminuare daca nu anulare a posibilelor piedici din calea obiectivului de atins.
In fine…se pare ca tiganii cu cetatenie romana nu sunt acceptati ca liberi circulatori, cugetatori, (infractori?)…pana la urma si ei simplii cetateni europeni. Ba, teama si mai mare este ca romanii din Moldova se vor napusti asupra vest-europenilor fiindca noi indraznim sa le dam (destul de rar si contra spaga conform “surselor”) cetatenia romana. Unde mai pui la socoteala si faptul ca, se considera ca nu indeplinim conditiile aderarii la spatiul Schengen intrucat nu ne-am rezolvat vechile probleme cu Justitia si Coruptia (desigur, iarasi nu suntem singuri in boxa acuzatilor ci-i avem alaturi pe…bulgari :) ).
Acestea fiind spuse, iata faptele:
1. La sfarsitul lunii noiembrie 2010, Olanda si Franta au conditionat aderarea Romaniei  si Bulgariei la Schengen de progresele realizate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV).
2. La sfarsitul lui decembrie 2010, Germania si Franta au cerut, printr-o scrisoare semnata de ministrii de interne si adresata comisarului pentru Afaceri Interne in Comisia Europeana, Cecilia Malmstrom, ca aderarea tarii noastre la spatiul Schengen sa fie amanata, precizand ca o aderare in martie 2011 ar fi "prematura".

Desfasurarea actiunii:

Reactia 1: Traian Basescu

"Apreciez ca scrisoarea celor doi ministri, francez si german, e un act de discriminare la adresa Romaniei (...) Nu vom accepta o discriminare din partea nimanui, fie ea si din partea celor mai puternice state ale UE", a declarat imediat presedintele Traian Basescu.

Reactia 2: Teodor Baconschi

Ministru de externe al Romaniei, Teodor Baconchi a amenintat UE ca vom bloca aderarea Croatiei (si se cunoaste faptul ca Germania este unul dintre cei mai importanti sustinatori ai aderarii Croatiei la UE) si ca  vom rupe unilateral Mecanismul de Cooperare si Verificare cu Comisia Europeana:
“Dacă MCV va fi folosit nu atât ca mijloc de cooperare, ci mai curând ca pretext de presiune în alte domenii, nu avem de ce să-l mai menţinem. Haideţi să privim la situaţia Croaţiei. Noi susţinem orice extindere a Uniunii Europene în Balcanii de Vest. Dar nu putem accepta ca aceasta să se facă fără MCV, în condiţiile în care, în cazul nostru, se menţine MCV.”

Reactia 3:

Mai multi parlamentari din Comisiile de politica externa din Camera Deputatilor si Senat au declarat ca nu vor vota in favoarea ratificarii modificarilor aduse Tratatului de la Lisabona (una dintre modificari ii permite Germaniei, printr-o derogare “temporara” sa mentina 3 eurodeputati in plus fata de numarul stabilit deja). Acestia s-au aratat revoltati ca desi in principiu toate statele membre UE sunt egale in drepturi si obligatii, in cazul unor tari mai mari se accepta imediat derogari sau scutiri de la respectarea regulilor in timp ce in cazul tarilor mici si mijlocii sunt analizate drastic implementarile politicilor europene sau chiar aplicate criterii suplimentare (vezi criteriile de aderare la Spatiul Schengen solicitate Romaniei si Bulgariei).

Totusi…desi “fac scandal pe tema” parlamentarii vor ratifica modificarile Tratatului de la Lisabona (deci vor accepta ca Germania sa fie scutita de la regula numarului de reprezentanti in Parlamentul European…si astfel va avea cu 3 mandate in plus fata de cat ar fi normal sa aiba).

Reactia 4: Comisia Europeana (CE)

CE ne spune sa ne vedem de treaba, caci MCV-ul nu va fi ridicat tarii noastre decat atunci cand, in urma analizelor pe Justitie si Coruptie vom “iesi” drept acceptabil de curatei si vom avea drept de a trece frontierele interne ale UE fara control vamal si dreptul de a le apara ca stat apartinand teritoriului Schengen.

Prin purtatorul de cuvant Mark Gray: “Ridicarea MCV se va face pe baza unei decizii a Comisiei, dupa indeplinirea celor patru obiective, care sunt intercorelate. La aceasta se va ajunge cel mai bine prin continuarea angajamentului politic fata de reforma si prin cooperare stransa intre autoritatile romane si Comisie”.
 
Reactia 5: Traian Basescu

Acesta il contrazice temeinic pe Teodor Baconschi, spunand ca Romania nu poate sa denunte unilateral MCV si nu trebuie sa blocheze aderarea Croatiei la UE. Cat despre numarul europarlamentarilor germani acceptati in plus n-ar trebui sa ne interesam (plangem), mai ales ca ea nu este o parghie cu care sa ne rezolvam problema… Cu alte cuvinte …starnim praful degeaba (si ne intra tot noua in ochi), stiind bine ca nu exista egalitate pentru catei…
"Nici MCV, nici accesul Croatiei, nici problema europarlamentarilor germani nu sunt parghii cu care sa ne rezolvam problema Schengen. Romania nu poate conditiona... poate s-o faca, dar nu este in politica noastra, pentru ca am face exact ce ni se intampla noua acum, nu este politica noastra sa blocam accesul Croatiei".

Reactia 6: Teodor Baconschi

In urma celor spuse de Basescu si de UE, ministrul de externe, bate in retragere si neaga amenintarile ce reies din declaratia pe care-a acordat-o ziarului Adevarul in 3 ianuarie 2011.
“As vrea sa descurajez speculatiile gratuite care s-au facut, toate afirmatiile mele din interviul pe care l-am acordat ziarului ”Adevarul” sunt cat se poate de limpezi. Nu are nicio legatura Croatia. In toata discutia asta, eu am spus acolo cu titlul de exemplu: ca un viitor stat membru va intra fara MCV, in timp ce noi am intrat in al cincilea an de apartenenta la UE si, in ciuda progreselor in justitie recunoscute de Comisie, nu avem un orizont de timp pentru finalizarea MCV. Pe de alta parte, constatam ca anumite state membre ar dori sa motiveze amanarea intrarii Romaniei in Schengen, pe argumentul MCV”.

Reactia 7: Lakatos Peter, deputat UDMR

Normal ca s-au trezit si maghiarii sa comenteze, doar fac parte din “arcul guvernamental” si au si ei un cuvant (hotarator as zice eu) de spus (vezi noua Lege a educatiei nationale, care pe langa multe si marunte beneficii aduse…ne “baga mortul in casa”, caci de acum inainte ne vom trezi cu invatamant in limba tiganeasca, in limba turca, in ebraica – si de ce nu?, avem o cumunitate respectabila in Romania – samd…Mai ca-mi vine sa rad cu lacrimi (de frustrare) cand ma gandesc ca maine-poimaine, spre sfarsitul mandatului guvernului actual, se va vota in sfarsit modificarea Constitutiei Romaniei; vom avea mai putini parlamentari…dar cu siguranta UDMR-ul va solicita si rediscutarea sintagmei “stat national, unitar, indivizibil” caci deh, cu atatea natii recunoscute si vorbitoare de alta limba decat limba romana…nu putem decat sa fim un stat multinational, eventual o confederatie a statelor Ardeal, Tinutul secuiesc, Moldova, Tara tiganilor aka Oltenia, Dobrogea si Muntenia cu cel putin doua limbi oficiale, neaparat maghiara si romana).
Si zice domnul Lakatos Peter criticand reactia lui Teodor Baconschi la solicitarea Frantei si Germaniei privind amanarea aderarii Romaniei la spatiul Schengen: “Sa stiti ca deja multi stau la usa, iar unul dintre aceia este domnul Cristian Diaconescu” (pentru ocuparea functiei de ministru de externe n. n.).

Reactia 8: Sandor Pinter, Ministrul de interne al Ungariei

In tot acest haos, Sandor Pinter, ministrul ungar de interne, a declarat ca aderarea Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen va fi amantata fata de data stabilita initial de 31 martie 2011. Stim deja ca Ungaria a preluat  pentru sase luni presedintia Uniunii Europene de la 1 ianuarie 2011 (aceasta revine prin rotatie tuturor statelor membre). De asemenea ministrul ungar a mai mentionat ca se doreste ca "până în luna iunie să fie clar ce sarcini mai trebuie să îndeplinească România şi Bulgaria", după care cel mai apropiat termen ce poate intra în discuţie este luna octombrie (conform Agerpres).

Punctul culminant:

Caci trebuie sa existe si asa ceva in povestea noastra, a fost atins astazi, cand iata, apare o noua retractare, dezmintire sau ceva de gen, a Ungariei (ca si ei se pricep chiar foarte bine la interpretari :) ).

Romania Libera zice (citand Mediafax) ca: “Preşedintele Comisiei de politică externă din Camera Deputaţilor, Korodi Attila, a declarat că afirmaţiile ministrului ungar de Interne au fost "redate greşit", precizând că partea ungară s-a angajat să susţină intrarea României în Schengen la termenul stabilit, în martie 2011”.

“Ministrul maghiar nu a spus, în niciun caz, că România şi Bulgaria nu vor adera, ci a prezentat mai multe scenarii” mai spune Korodi Attila. :)

Deznodamantul povestii asteia cu aderarea Romaniei la Schengen probabil ca depinde totusi de cele cateva scenarii mentionate vasazica de Ungaria. In orice caz, se vede treaba ca vom pati asemeni aderarii la Uniunea Europeana de care-am povestit la inceput si anume, de intrat vom intra si noi si Bulgarii-n spatiul asta pseudoliber dar mai ales pseudounitar al UE…atata doar ca nu acum; personal nu voi suferi, caci de plecat fie si cu buletinul si cu un minim control vamal, tot pot pleca oricand in tarile “fratesti” europene.

Problema insa este in continuare aceasta atitudine a Romaniei, de balansare de pe-un picior pe altul, scolareasca, emotiva si nestatornica. Cu astfel de reactii, de afirmatii si retractari, de “alba-neagra”…nu vom ajunge nicaieri ca tara (caci ca natiune ne-am autocondamnat imediat dupa 1989, cu sprijin international desigur).

In ciuda nebuloasei de declaratii din ultima vreme astazi  Teodor Baconschi a declarat ca nu exista motive sa fie amanata aderarea Romaniei la Schengen. Cu toat acestea, asa cum am mai spus, acesta pare sa fie deznodamantul. Asa stand lucrurile ce facem mai departe?
Poate ceea ce-ar fi trebuit sa facem pana acum (va spuneam de identificarea de obstacole si indepartarea lor, diplomatic vorbind desigur, printr-un lobby care pare sa nu existe desi slava Domnului avem atatia reprezentanti romani prin Parlamentul European…oare ce-or face ei acolo?..nu reusesc sa socializeze si sa se imprieteneasca cu nimeni, sa sustina idei, sa influenteze opinii in favoarea romanilor?). Ne-am laudat atata cu parteneriate strategice cu Franta si Germania (amuzant, nu?) desi  orice roman simplu, nu specialist in ale diplomatiei cunoaste zicala populara  “interesul poarta fesul”…ori in ceea ce-i priveste pe acesti “parteneri” ai nostrii, interesul lor este undeva mai la est de Romania, cu siguranta pe o axa ce duce la Moscova.
Am citit in ultimul timp despre Polonia, care va prelua presedintia Uniunii Europene la 1 iunie anul acesta, succedandu-i Ungariei. Noi si cu polonezii ar trebui sa fim buni parteneri in cadrul uniunii si nu inteleg de pare ca sabotam in mod constant relatiile ce-ar putea fi cu adevarat in interesul nostru (de la semnare de tratate pana la conlucrare efectiva…e cale lunga dupa cum pare). De asemenea Suedia, este o tara despre care-am citit si se pare ca are o mai veche traditie in ceea ce priveste relatiile diplomatice ,  apreciate  de sfere de influenta  diverse, dupa cum rezulta de aici. “În perioada celui de-al doilea Război Mondial, Suedia a reprezentat interesele româneşti în Marea Britanie (de la 15 februarie 1941), SUA (din decembrie 1941), Brazilia (din aprilie 1942) şi Argentina (din martie 1944), prin Legaţiile suedeze din ţările respective, şi în Hong Kong (din iunie1941) şi Liban (din iulie 1941), prin Consulatele suedeze.”

Si ca o conluzie de final, ramane ideea ca ratarea aderarii la Schengen (si o scoatem din contextul politicii externe deplorabile si de-a dreptul impotente in general) este in primul rand un esec al diplomatiei romanesti, indiferent ca si-l asuma la nivel declarativ altcineva. Si diplomatia romaneasca nu inseamna un singur nume, Teodor Baconschi…asadar atunci cand se vehiculeaza ideea de demisie (sau chiar demitere, desi improbabila) cu siguranta ar trebui sa se foloseasca pluralul termenului, caci avem de unde “rasfira” si asa aparatul de stat fiind supradimensionat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...